MauzZ on Fri, 14 Sep 2001 20:16:24 +0200 (CEST)

Re: [Nettime-nl] "Xinoehpoel": helderziende of medeplichtige? gearresteerd!?

Diana, bedankt voor je reaktie

At 10:38 AM 9/14/01 +0200, Diana  Ozon wrote:
>Mauzz, Michael,

Ik kon niets sturen naar nettime-nl, dus heb ik Michael gevraagd het voor
mij te posten.

>Als je de genoemde nieuwsgroep raadpleegt, lees je dus ook dat het een
>hoax is.

Teneerste wilde ik nettime-nl lezers ook op de hoogte brengen van het
bestaan hiervan, hoax of niet.
Je hebt het hier over het arrestatie bericht neem ik aan, dat zou goed
kunnen ja dat die arrestatie een hoax is
dat is ook het enige wat ik forwarde waar ik ook m'n twijfels over had.
  Ik heb de arrestatie dan ook niet aangekondigd als feit. (en zie de
vraagtekens in de topic!)
Maar ik vond dat dit ter aanvulling erbij hoorde...

Misschien is een hoax-hype wel de hoax... (als je snapt wat ik bedoel)
Net zoals die 'duivel' die uit de WTC rook komt op de voorpagina van de NY
times en op de beelden van CNN.
En de album hoes van de band "Coup" wat ook onmiddelijk afgedaan werd als
een hoax...
(deze laatste 2 voorbeelden hebben dus inmiddels al wel wat conventionele
media bereikt)

>  Nergens is de arrestatie bevestigd met een URL naar een tvzender of een
> radiobericht Degene die het bericht de wereld in hielp postte voor het
> eerst en liet niets meer van zich horen.

Ik heb 't ook niet op Euronews gezien, terwijl ik die wel een tijd
gemonitored heb.
Op www.euronews.net ook niet maar dat is wel een heel beperkte site.
en ik begon in mijn mail er dan ook mee dat ik het zelf nog niet op TV
gezien heb.
Dat iemand niets meer van zich laat horen is geen enkele aanwijzing
trouwens in dit geval.

>Voor helder denkende mensen die elk virusalarm kunnen beoordelen op zn
>waarheids gehalte: "Forward dit aan iedereen, gevaarlijk virus, zelfs
>Mcaffee kent het nog niet, dit bericht komt van IBM" en dat meteen deleten
>is het triest dat ze zo'n virus in de exacte berichtgeving niet doorzien.

jajaja open deur. Ik delete die zooi normaal ook meteen!
En 'het eerste wat die sneuvelt in een oorlog is de waarheid' en meer van
die cliche's waar we altijd rekening mee moeten houden.
Ik heb ook relatief lang overwogen om dit ook op nettime te posten.
(Al was het alleen maar om een discussie uit te lokken over het ontstaan,
observeren, effect en de beoordeling van hoaxes en zaken die op hoaxes lijken)
En nergens werd trouwens opgeroepen om het te forwarden in dit geval.

Ondanks alle (Internet) hoaxes die we inmiddels gewend zijn moeten we toch
alert blijven dat sommige zaken, hoe ongelovelijk ze ook klinken, wel waar
kunnen zijn! Zeker in dit soort tijden.
  Dat wat er in de V.S. gebeurd is klinkt toch ook nog steeds ongelovelijk?
een movie gewoon...
Puur technisch theoretisch gezien is dit toch ook al (bijna?) mogelijk om
zo'n ramp live te faken via de media..
Dat al die de heftige beelden van deze week (mij tenminste) niet eens zo
heel vreemd voorkomen, is vooral te danken aan het feit dat er al veel
verhalen, movies en games enzo bestaan met thema's en scenes die veel
gelijkenis vertonen...

Anyway,
Xinoehpoel's usenet-postings zijn op zich geen hoax maar werkelijk gedaan,
en dat er bizarre zaken staan, al meer dan een week voor de aanslagen kan
toch niemand ontkennen...
En ik kan me namelijk er best wat bij voorstellen, en sluit het dus op
voorhand niet uit, dat bijvoorbeeld een (jong?) betrokken religieus
fanaticus toegang tot het Internet heeft en lekker aandacht wil trekken
door vaag te doen omdat hij/zij bezit heeft van exlusieve informatie over
verschrikkelijke dingen die komen gaan...
[net zo ongeveer als ik nu doe... ;-P ]

Dat op zich is best de aandacht en verder onderzoek waard lijkt me.
  En ook vind ik vooral dus interessant hoe hier nu verder mee omgegaan
wordt in 'de wereld' , hype of niet...

>Laat je aandacht door dit soort 'internetzotternij' niet afleiden van de
>werkelijkheid.

Is zie de scheiding niet zo tussen
'Internetzotternij' of 'andere zotternij'...is niet te scheiden lijkt me
zo. Het gaat uiteindelijk allemaal gewoon om MENSEN.
  Hoe zot is het om je tijden voor te bereiden op het kapen van een
vliegtuig om je daarmee te pletter te vliegen en tegelijk duizenden met je
mee te nemen?

En DE werkelijkheid?? wat is werkelijkheid? Er zijn volgens mij minstens
zoveel werkelijkheden als er mensen waren, zijn en komen...

>  Je intelligentie en inzicht zijn beter inzetbaar in de gruwelijke stroom
> informatie die de media nu over de wereld uitstorten.

De media storten nu wat mij betreft helemaal niet zo heel veel gruwelijkere
stroom informatie over de wereld heen dan voorheen, dat is puur persoonlijk
hoe je dat consumeert, intepreteert en er vervolgens mee omgaat lijkt me.

En gelukkig is dit maar een klein deeltje van waarvoor ik mijn
'intelligentie en inzicht' aan het 'inzetten' ben,
(voorzover ik dat kan beoordelen natuurlijk) en ik neem dit als een compliment!
:-)

groetz,
peezz,
MauzZ