Leo Lake on Sat, 8 Sep 2001 16:47:44 +0200 (CEST)

Re: [Nettime-nl] Tjebbe van Tijen: SANEREN - DEPORTEREN - SPECULRENof ECONIMICAL CLEANSING

Op 8-9-2001, 14:42:34, schreef Peter van der Pouw Kraan <peter@xs4all.nl>
over het thema Re: [Nettime-nl] Tjebbe van Tijen: SANEREN - DEPORTEREN -
SPECULREN of ECONIMICAL CLEANSING:

> Die plaatsbepaling is toch juist nodig omdat nu organisatieprincipes uit
de
> markteconomie te rucksichtloos worden toegepast op het publieke domein?
> Waarom zou je het verdrijvingsproces dat daardoor optreedt niet benoemen?

Ja, maar het ging me om de term economical cleansing en daar was mijn
tirade tegen gericht. Het onderscheid publiek domein/vrije markt is veel
beter.

Tot het publieke domein horen zaken als zorg, cultuur, onderwijs,
wetenschap e.d. De grootste vijand in aantal van deze publieke
subdomeinen is helemaal niet het vrije markt denken, maar eerder een te
grote bureaucratie, een te grote regelzucht en een immer weer opduikende
neiging om van normen en waarden wetten te maken. Het publieke domein
heeft inherente zwaktes die je niet kunt en niet moet wegmoffelen door te
wijzen op een enkel vijand: de vrije markt ideologie.

Met de term economical cleansing wordt wel degelijk gesuggereerd dat de
'vrije markt ideologie' de enige echte vijand is. Dat moge voor
propagandisten een hele comfortabele gedachte zijn, maar het is niet meer
dan een halve waarheid. De publieke domeinen hebben vele inherente
zwaktes en het is zelfs zo dat een aantal van die zwaktes zouden kunnen
worden aangepakt door in de leer te gaan bij de theoretici van de vrije
markt (met name in de zorg, door daar het idee van de sturing door de
vraag meer toe te passen).

Ik wil niet vloeken in de kerk, maar willen we de organisatie van het
publieke domein als onderwerp serieus nemen dan moeten we leren daar waar
we kunnen: zelfs bij de vrije markt. Andere manieren om mensen te laten
samenwerken dan een beroep te doen op prijsmechanismen of bureaucratie
zijn beslist nodig willen we iets waardevols in het publieke domein
bewerkstelligen.

> Ik ben het eens met de term bevrijding. Maar dan is het wel nuttig uit te
> spreken waarvan het publieke domein moet worden bevrijd, namelijk van het
> toepassen van markteconomische principes op een terrein waar ze niet
> thuishoren. Niet de markteconomie wordt bestreden, maar een
marktideologie.

Bevrijding inderdaad, maar dus niet alleen maar bevrijding van de vrije
markt ideologie, maar vooral ook een bevrijding van bureaucratie en
andere interne zwaktes. Met de term economical cleansing projecteer je
die interne zwaktes te snel op een vijand. Dat lijkt me onverstandig, al
was het alleen maar omdat je ideologie niet met ideologie moet
bestrijden. Daar leidt maar tot stenen gooien.

L.
E.lake@lake.nl
W http://www.lake.nl