Leo Lake on Mon, 6 Aug 2001 14:15:52 +0200 (CEST)

[Nettime-nl] LL 14: De consument wint

LL 14 De consument wint

“De enige zekere winnaar is de consument”.

Dit is de Eerste Hoofdwet van de Nieuwe Economie, aldus ene Flip Vuijsje
in een boekje getiteld “21 misverstanden over de nieuwe economie”. Een
tweede hoofdwet heeft deze Einstein van de Nieuwe Economie nog niet
gevonden, maar wie weet, komt het nog.

Het boek bevat meerdere bewijzen voor de Eerste Hoofdwet. Een gaat als
volgt; dure investeringen in ICT leiden dan misschien niet tot
bedrijfswinsten, ze leiden wel tot lagere prijzen of een meer gevarieerd
aanbod. En wat dacht u hiervan; nieuwe diensten kunnen met ICT worden
aangeboden en dan worden de tarieven lager. Voorwaar... Overdonderend...

Ik wil ook een winnaar worden. Om te beginnen, leek het me handig om eens
op zoek te gaan naar een echte consument om de kunst van het winnen af te
kijken. Ik heb encyclopedieën nagekeken, gespeurd in talloze boeken,
tijdschriften stuk gelezen, het dorp uitgekamd en .. ja... ik heb zelfs
Google opgestart. Ik heb ze gezocht.... en ik heb ze gevonden! Echte
consumenten. Niet veel hoor, maar toch wel een paar. Ze waren allemaal
stinkend rijk en konden lustig consumeren. Als alles goedkoper is, dan
kunnen ze nog meer consumeren. Ja, Vuijsje heeft het goed gezien: de ware
winnaar is de consument. De consument vindt dat zelf ook. Alleen, om
consument te worden, zo bleek me al snel, moet je ontzettend veel geluk
hebben of anders onbehoorlijk veel consumptietijd besteden aan het
preparen voor en het voeren van de concurrentiestrijd om de consument.

Een schaker zou het een levensgevaarlijk gambiet noemen. Een schrijver
een hartverscheurende tragedie. Een filosoof zou niet om het woord
paradox heen kunnen: verliezen om te winnen. En Vuisje? Vuisje ziet niks
en mompelt de tijd tandenloos.

En zijn we daarmee dan aanbeland bij de tweede hoofdwet van de Nieuwe
Economie:

“De producent is de enige zekere verliezer?”

Wil ook Vuisje hierover even twijfelen?