Erik van Heeswijk on Fri, 25 May 2001 12:47:18 +0200 (CEST)

Re: [Nettime-nl] Web afstervend / Internetjournalistiek

> O wacht, nee,
> het is een beetje waar, het geldt namelijk wel voor de 'portals en andere
> onzinprojecten'. En bij de rest is het logisch want er treedt immers
> vanzelf verzadiging op. En als het weer tegenzit dan komen er ook minder
> bezoekers.

Beste Francisco,
Het was Portals en onzinprojecten, zonder het woordje andere. Ik zou
niet durven om de site van Zonnet tot de onzin te scharen :-) Ik geef
onmiddelijk toe dat mijn argumentatieve vaardigheden die middag niet top
of the bill waren, maar dat is waarschijnlijk een buienkwestie. Ik zal
het eens wat helderder opschrijven. Volgens mij gaat het om de volgende
statements, die ik allen aanhang:

I Het is nog veel te vroeg om te bepalen of het web afsterft. Het
bestaat nog maar een korte tijd en dan spelen allerlei korte termijn
ontwikkelingen een grote rol. (Zelfs inderdaad het mooie weer, zoals je
waarschijnlijk ook uit de televisiekijkcijfers kunt aflezen; dat is
gewoon het lot van een binnenzitmedium) Zo was het 5 jaar geleden ook
onmogelijk te voorspellen dat het internet binnen 5 jaar alle sociale
verhoudingen op de helling zou zetten; dat bleek achteraf een beetje
optimistisch.

II Het gaat er niet om dat ik loop de beweren dat het bedrijf dat ik
(normaal gesproken) vertegenwoordig het zo goed doet of niet, ik spreek
nu even als internetjournalist. En dan stel ik vast dat een heleboel
sites die het werkelijk goed doen, winst maken, een goede band hebben
met hun bezoeker, goede boekhouding, zinnig idee, zich nooit of te
nimmer kunnen verheugen in de belangstelling van de pers.

III Dat brengt me bij de belangrijkste stelling in mijn betoog: de
overmatige belangstelling van de internetpers in de mensen die het
hardst roepen maar het minst presteren; aandacht in goede en in slechte
zin. Ik noem je geen naloper, Francisco, want jij bent degene die het
tot mode heeft gemaakt, maar modieus is het inmiddels wel (misschien tot
je spijt). "Ben zo zurig mogelijk, dan lijk ik kritisch" zo lijkt het
motto van de gemiddelde internetjournalist met weinig scheppend
vermogen. En dan maakt met precies dezelfde fout als een 5 jaar gelden.
Om misverstanden te vermijden even in logische stappen:

Vroeger:
A Het gaat goed met de high profile projecten op en achter internet
(Bitmagic, Amazon, Yahoo, Newconomy enz)
B Het internet draait om de high profile projecten
C Het gaat geweldig met internet

Nu:
A Het gaat slecht met de high profile projecten op en achter internet
B Het internet draait om de high profile projecten
C Het gaat bereslecht met internet

De conclusie gaat volgens mij niet op, omdat axioma B (die altijd op de
achtergrond in de discussie aanwezig is) gewoon niet waar is. Hoogstens
zijn de projecten in de aandacht labiele en onnauwkeurige graadmeters,
met een hoog gokgehalte en vaak bereslecht bestuur. Maar zij bepalen wel
het sentiment. En dat is geweldig jammer, want dat geeft mijns inziens
een heel verkeerd beeld van wat er nu precies op internet gebeurt. En
als kranten en tijdschriften dat maar 1000 keer per week herhalen, wordt
het echt schadelijk en wordt ik er ontzettend moe van. Een beetje nuance
zou de internetjournalistiek goed doen (ik zou bijvoorbeeld best eens
willen lezen hoe de sites van bijvoorbeeld ziekenhuizen, winkels, VVV's,
e-zines, NS, de overheid enz het hebben gedaan in het afgelopen jaar.
Dat is toch de breedgedragen ontwikkeling waar internet het van moet
hebben.)

> Ik heb op de valreep van deze nu ongetwijfeld afgesloten discussie nog wel
> een vraag voor je: Als ik je voorstel dat de internet-bevolking gesplitst
> kan worden in een groep 'zware' gebruikers die zorgen dat het verkeer van
> de sites waarvan jij zegt dat ze bloeien, toeneemt. Bijvoorbeeld
> chat-sites. En dat er daarnaast een groep 'lichte' gebruikers is die steeds
> minder met internet doet. En dat het gemiddelde daardoor min of meer
> stabiel lijkt te zijn. Denk jij dan dat zo'n ontwikkeling mogelijk is?

Wat ik aan alle statistieken aflees, is dat mensen effectiever gebruik
maken van het net. Internetters (en zeker de jongere garde) weten steeds
beter waar ze wat moeten halen. Het echte surfen, je een beetje van de
ene naar de andere pagina laten leiden, is steeds minder relevant voor
de bezoekcijfers. Dat betekent dat het mensen steeds minder sites op hun
lijstje hebben staan, maar die dan voortdurend gebruiken. Zeker voor
mensen die het web op hun werk intensief gebruiken geld dat misschien
nog maar een kwart van de sites op het net wordt aangedaan, maar dat die
langer en beter gebruikt worden.

Voor sites geldt dus steeds meer de volgende regels:
- Sites die hun bezoekers weten VAST TE HOUDEN doen het goed op het net.
Dat betekent: een laag onzingehalte, goede service (mail beantwoorden)
goede informatie en een zekere integerheid.
- Zoekpagina's nemen wat af in bezoek. (denk aan startpagina, een
SURFhulpmiddel)
- Onzinprojecten die het er alleen maar om te doen zijn hun bezoekers
met gladde onzin om de oren te slaan, zodat aandeelhouders en direct
marketeers en andere gevaarlijke types tevreden zijn, vallen uit de
shortlists van de Nederlandse internetters en verliezen terrein.

Tot slot (poepoe), denk ik dat je scheiding van internetbezoekers in
heavy users en lichte gebruikers wel heel interessant is, maar
waarschijnlijk niet zo relevant voor de discussie over bezoekcijfers. Ik
zie dezelfde ontwikkelingen in de gehele populatie, of ze nu zware of
lichte gebruikers zijn.

NB Voor de mensen die echt iets willen schrijven over de mensen die nu
het best op internet verdienen, ga eens langs bij de Financiele
instellingen: online bankieren, hypotheken verkopen, geld lenen via het
web zijn mateloos populair. Maar daar hoor je de banken niet over...

Een iets minder chargrijnige maar wel iets te uitvoerige
Erik van Heeswijk