Peter van der Pouw Kraan on Wed, 23 May 2001 21:26:29 +0200 (CEST)

Re: [Nettime-nl] Web afstervend of ingeburgerd?

Nou wil ik wel eens weten wat die Forrester eigenlijk heeft onderzocht. Wat
voor steekproef heeft ie genomen, welke statistische onderbouwing voert ie
aan? Heeft ie een onderscheid gemaakt naar de aard van websites?

FvJ schreef weer:
>"Wat zouden de 'altijd goed weer'-voorspellers van de Nieuwe Economie
>verzinnen om de terugval te verklaren? De efficientie van het websurfen is
>verbeterd zodat mensen minder tijd door brengen?

Op zich speelt dat mechanisme een rol, maar aantonen dat die substantieel
is vergt cijfermatige onderbouwing. Geeft Forrester die?

>Ik heb op de valreep van deze nu ongetwijfeld afgesloten discussie nog wel
>een vraag voor je: Als ik je voorstel dat de internet-bevolking gesplitst
>kan worden in een groep 'zware' gebruikers die zorgen dat het verkeer van
>de sites waarvan jij zegt dat ze bloeien, toeneemt. Bijvoorbeeld
>chat-sites. En dat er daarnaast een groep 'lichte' gebruikers is die steeds
>minder met internet doet. En dat het gemiddelde daardoor min of meer
>stabiel lijkt te zijn. Denk jij dan dat zo'n ontwikkeling mogelijk is?

Alweer: het zou kunnen. Is goed in te passen in het algebraische modelletje
dat ik een paar mailtjes geleden beschreef. Die lichte gebruikers zijn dan
de vroegere beginners, die na de eerste ontdekkingsreizen het net nog
slechts functioneel gebruiken.
Anderzijds, als deze afname precies in evenwicht zou zijn met toenemend
'zwaar' gebruik, zou dat wel weer een groot en boeiend raadsel zijn.

In ieder geval concludeer ik dat je onderscheid moet maken tussen diverse
soorten gebruikers en diverse soorten sites. Anders zit je appels met peren
te vergelijken.

Groetjes,

Peter van der Pouw Kraan (peter@xs4all.nl)