Francisco van Jole on Tue, 1 May 2001 12:53:55 +0200 (CEST)

Re: [Nettime-nl] censuur

At 12:35 01-05-2001 +0200, Ronald van Tienhoven wrote:

>Waar Toffler aan refereert is - en dat is mijn interpretatie, ik geef het
>toe -
>de ontwikkeling van geavanceerde software. Hoe je het ook wend of keert: hier
>loopt Europa in achter. De mobiele telefonie is wat dat betreft inderdaad een
>ander verhaal.

En daarom noem ik dus SAP. Die software hebben ze in de VS niet of amper.
Maar dat had je wellicht niet door.

Linux is trouwens ook een (van oorsprong) Europees product (Duitsland
levert de grooste bijdrage), evenals het Web en IRC. Om maar een paar zaken
te noemen.

Waar lopen we nu precies in achter?

 > Misschien ben ik de enige maar voor mij is onderwijs niet iets van verleden
>
>OK - beschaving = in staat zijn in twee richtingen te kijken - terug en
>vooruit.

Nee. Beschaving betekent bijvoorbeeld dat je geen anderen dood maakt uit
naam van gerechtigheid. Beschaving betekent dat je mensen niet laat dood
gaan als ze de medicijnen niet kunnen betalen.

Beschaving betekent ook solidariteit. Van dat laatste hebben ze in de VS
maar heel weinig gehoord en dat vind je terug in al hun denkers en wat daar
voor door moet gaan.

> [...]

>pagina's te berde heeft te brengen over de economische consequenties van
>Intrnet
>- een onderwerp dat al eerder ter sprake kwam toen via Nettime een kortstondig
>duel(letje) plaats vond over de vraag of Internet nu werkelijk invloed
>uitoefent
>op markten en personen. Dat wat Toffler (en anderen met hem) *Microtrade*
>noemen. Ik hoop dat je zo nu en dan in staat bent om hetzij via het Net of ter
>plekke te zien welke gevolgen Internet heeft voor commerciële initiatieven

Fijn dat je het nog even noemt want het is een sterk staaltje
drogredeneren, het handelsmerk van Toffler cum suis. Kijk hier als hij het
over de verkrijgbaarheid van exotisch fruit heeft:

The power of the Net allows it. The reason you couldn’t do this in the past
is that people in Bogota did not know a potential market existed outside of
Denver, and the people in Denver didn’t know that fruit existed. That set
us thinking that there may be many products like that, which are produced
in very small quantities. You could not feed the American market with this
fruit, but why couldn’t you sell it to a small Denver suburb?
This is what I call "microtrade." I imagine that with the power of the Net,
we will literally discover millions of micromarkets, that we will generate
huge amounts of microtrade, that this will have and could have an
enormously beneficial effect on just tens of thousands of villagers and
millions of people around the world.

Is de reden dat dit in het verleden niet plaatsvond werkelijk
'onwetendheid' zoals Toffler beweert? Heeft het net daar verandering in
gebracht?

Misschien zie ik het verkeerd maar de VOC deed dit al een paar honderd jaar
geleden. En de reden dat ze het niet vanuit Bogota deden heeft maar slechts
*een* oorzaak: transport. Met het net heeft dat werkelijk niets te maken.

Microtrade. Interessant. Zouden ze bij Albert Heijn en Konmar al weten dat
hun laatste uur heeft geslagen?

>Tot slot moet ik nog kwijt dat ik de naïviteit van Toffler ten aanzien van het
>dragen van Papieren kleding beter te pruimen vindt dan het volledig *debunken*
>van 's mans gedachtengoed.

Vervelend ben ik he? Erich von Daniken wel eens gelezen? Die beweerde met
de dezelfde technieken als Toffler dat de Goden Kosmonauten waren.

Is ook heel vervelend als dat soort praatjes gedebunked worden. Zo blijft
er niks meer over om in te geloven.

groet, groet,

Francisco van Jole

http://www.2525.com
wekelijkse nieuwsgids - webcam - e-zine - etc.