Francisco van Jole on Mon, 23 Apr 2001 18:25:19 +0200 (CEST)

Re: [Nettime-nl] Re: verslag Infodrome-congres 11 april jl.

At 23:42 21-04-2001 +0200, Stijn Wuyts   [deCURSOR] wrote:
>Ik zou het in elk geval waarderen als iemands bijdrage niet meteen cynisch
>afgebroken wordt of als er persoonlijke elementen bijgesleurd worden die zo
>goed als niet van toepassing zijn. Per slot van rekening maakt iedereen
>fouten en heeft niemand de wijsheid in pacht, vergeet dat niet.

Dit is Nederland. Hier staat op het maken van fouten bijkans de doodstraf.
Waarom denk je dat hier zo weinig gebeurt?

> [...]
>online publicatie die een traditionele publicatie overtreft of meer invloed
>heeft op de maatschappij dan een traditionele publicatie (alhoewel: de
>aanzet tot Lewinsky is ook een wereldwijd succes geweest), maar dat komt
>volgens mij simpelweg omdat Internet als distributiemedium nog veel te
>beperkt is: iedere Belg of Nederlander heeft toegang tot de krantenwinkel,
>maar niet iedereen (helaas) heeft toegang tot het Net. Nogal moeilijk om dan
>een Drudge-effect te krijgen zoals Francisco het wil (als ik hem goed

Het Drudge-effect is dus volgens jou dat iedereen kan schrijven wat hij/zij
wil? Maar dat was toch altijd al zo? Voordat internet gemeengoed werd,
stencilden en drukten mensen blaadjes. Ik heb wel eens het idee dat die
blaadjes 'succesvoller' waren cq zijn dan menig e-zine.

En sinds mensenheugenis worden er al verhalen verspreid die niet waar zijn.
De hele roddelpers is daar op gebaseerd. En de broodjes aap-cultuur.

Waar is nu het voorbeeld van de onverbiddelijke invloed van internet? Een
invloed die de bestaande wereld op z'n kop zet of op z'n minst drastisch
verandert? Ik zie hem maar niet, hoe goed ik ook zoek.

Shapiro waarschuwt voor een effect dat niet bestaat maar waarvan een
bepaalde groepen maar wat graag horen dat het wel bestaat. Dat maakt hem
tot onderdeel van de 'bestel uw toekomst bij ons'-lobbyclub.

>Ik:
>Francisco:
>"Dat kon de burger altijd al. Misschien nu iets beter."
>
>Mijn god, dat geloof je nu toch zelf niet? "Dat kon de burger altijd al",
>dat is gewoon klinkklare nonsens! Ik heb in de afgelopen drie jaar (dat ik
>een Internetaansluiting heb en ze ook goed weet te gebruiken) meer
>overheidsdocumenten "ter controle" kunnen raadplegen dan mijn ouders in hun
>hele leven ooit zullen kunnen en al hebben gekund! Rapporten van

Zijn je ouders ook journalist? Hebben ze iets gemist met het niet kunnen
raadplegen van overheidsdocumenten? Is hen essentiele informatie onthouden?

>onderzoekscommissies, verslagen van parlementaire vergaderingen, documenten
>die de Amerikaanse overheid moet vrijgeven in de zaak-Echelon, gerechtelijke
>uitspraken in de zaak-Microsoft, ... de lijst is gewoon niet te overzien! Nu
>moet jij me eens zeggen hoe ik in hemelsnaam tegen dezelfde kostprijs als
>van een Internetaansluiting die documenten moet te pakken krijgen *zonder*
>het Internet! Een bak bier naar keuze als je daarin slaagt.

De bibliotheek?

> [...]
>journalist reikt bewijsstukken aan, geeft zijn mening, maar hyperlinkt
>genoeg zodat zijn lezers zijn conclusies kunnen verifieren. Kijk
>bijvoorbeeld eens op http://www.maomagazine.be/ Dat is een gloednieuw Vlaams
>tijdschrift dat net op dat principe gestoeld is. Fingers crossed dat ze het
>hoofd boven water kunnen houden in deze woelige tijden...
>(Nog iets tussendoor: ik snap werkelijk niet dat jij, Francisco, zo'n zin
>als hierboven kan schrijven. Als Internetjournalist heb je bovenstaand
>principe toch al lang in de praktijk toegepast met je 2525-nieuwsgids en

Het is een misvatting dat journalisten 'hun' mening aan de lezers kunnen
'opleggen'. In werkelijkheid is het zelfs eerder andersom.

De controle-functie van die hyperlinks is weer zo'n aardige mythe. Jij hebt
zelf een ezine. Controleer je wel eens hoeveel mensen daar op klikken? Is
het meer dan tien procent als het niet over sex gaat?

> [...]
>aftap-artikels, en die vind ik als Belg erg nuttig, omdat ik anders niet
>over dergelijke informatie beschikt. Op de BOF-site: "Bits of Freedom is een
>privacy en burgerrechten organisatie voor de informatiemaatschappij". Ik
>dacht (afgaande op dat "mission statement") dat die "belangen" dus ons aller
>maatschappelijk belang is, niet van één of ander bedrijf ofzo. En ik heb ook
>niet gepredikt dat je je moet "blind staren". Dat is nooit goed, dat weet ik
>ook wel. Een discussie is iemands woorden weerleggen, niet er allerlei

Die belangen zijn de belangen die BOF aldus definieert. Nogmaals het is een
sympathieke club maar wel een club.

groet, groet,

Francisco van Jole

http://www.2525.com
wekelijkse nieuwsgids - webcam - e-zine - etc.