Francisco van Jole on 20 Apr 2001 16:15:02 -0000

Re: [Nettime-nl] verslag Infodrome-congres 11 april jl.

At 17:32 20-04-2001 +0200, lake wrote:

>Ik leer graag, dus vertel mij eens. Als iemand iets aanbiedt dat niet
>materieel is (een dienst? mag dat woord wel?) en iemand anders koopt
>dat, al dan niet in samenhang met andere dingen (mag dingen wel?) of
>diensten, welke naam moet ik het dan geven?

Je leert snel. Een dienst is al een heel mooi woord.

Maar pas op, niet ieder immateriele uitwisseling betreft een dienst. Zo
lever je me geen dienst als je met mij discussieert, je bewijst hem me
hooguit en dat is weer heel erg oneconomisch.

En als ik de liefde bedrijf, wordt mij geen dienst geleverd noch een
product. Behalve dan als het bijvoorbeeld op de Wallen gebeurt.

Wat er met het denken over digitalisering mis is zoals dat binnen de hier
bivakkerende intelligentsia wordt gepropageerd, is dat het leidt tot zeg
maar een 'verwallenisering' van tal van aspecten van menselijk gedrag.

Dat praat en filosofeert weliswaar lekker makkelijk maar slaat in de
praktijk meestal nergens op.

groet, groet,

Francisco van Jole

http://www.2525.com
wekelijkse nieuwsgids - webcam - e-zine - etc.