Francisco van Jole on 20 Apr 2001 11:26:53 -0000

Re: [Nettime-nl] verslag Infodrome-congres 11 april jl.

At 12:10 20-04-2001 +0200, Stijn Wuyts   [deCURSOR] wrote:

>(..)
>(..)
>(..)

>Let wel: al die voorbeelden die je hier uit het interview pikt, werden door
>Shapiro gebruikt om aan te tonen hoe het op Internet dus niet moet.

Ja, maar het gaat me - in dit geval - niet om de vraag of het wel of niet
moet. Ik constateer dat het pertinent niet waar is wat er wordt beweerd.
Het is een gevolg van aannames die tot in het oneindige worden herhaald
zodat het lijkt alsof ze waarheid zijn.

Er is geen Drudge-effect want Drudge heeft achteraf bezien amper effect gehad.

Shapiro spreekt zich uit tegen effecten die niet bestaan. Zijn intenties
zijn ongetwijfeld nobel, maar hij werkt zo wel mee aan het in stand houden
van de mythes.

>organisaties als Bits of Freedom,EPIC,... via het Internet kritische
>artikels kunnen publiceren over beslissingen van democratische
>afgevaardigden. Dankzij Internet kan de burger zelf die afgevaardigden
>"controleren". Zoiets is ook een vorm van macht uitoefenen.

Dat kon de burger altijd al. Misschien nu iets beter. Niettemin denk ik dat
het voor de controle van macht veel belangrijker is dat er goede
onafhankelijke massamedia functioneren. Bits of Freedom is een sympathieke
club maar het blijft een belangenorganisatie. Waar blind varen op dat soort
clubs toe kan leiden heeft de Brent Spar-affaire wel laten zien.

>Kortom: misschien is er voor de consument meer economische macht weggelegd
>via Internet, maar dan moet die mogelijkheid toch nog ontdekt worden vrees
>ik.

Misschien moet heel internet nog ontdekt worden. En wordt die ontdekking
uiteindelijk zelfs ernstig belemmerd door lieden als Shapiro en de hele
consultant-industrie die menen dat de ontdekking reeds is voltooid.

groet, groet,

Francisco van Jole

http://www.2525.com
wekelijkse nieuwsgids - webcam - e-zine - etc.