Marie-Jose Klaver on 5 Mar 2001 16:46:12 -0000

Re: [Nettime-nl] Google

At 10:42 4-3-2001 +0100, Leo Lake wrote:
>Ronda Hauben over Google en Deja.
>
>Beetje pathetisch, beetje klef zelfs, maar wel goed.
>
>http://www.heise.de/tp/english/inhalt/te/7013/1.html
>
>Een quote uit dit artikel (de typo is niet de mijne)
>
>Recognizing the problem of relying on one entity to archive Usenet,
>Paul Shaffer writes: "Who was sleeping when Dajanews became the
>chokepoint of usenet history???"
>
>Omdat Bits of Freedom de overname door Google als goed nieuws bracht,
>zijn de kanttekeningen die Ronda Hauben plaatst in dit forum niet
>meer overbodig.

Op de internationale nettime-lijst zijn alle postings van Ronda Hauben over
de overname van Deja door Google en de reacties daarop te vinden.

Ik vind dat Hauben zeurt. Ze gebruikt drogredenen. Het valt Google niet te
verwijten dat het Deja heeft overgenomen. Het valt ook Deja niet te
verwijten dat het ooit een Usenet-archief is begonnen. Usenet is van
iedereen (of van niemand). Ook Hauben of een onafhankelijke non-profit
instelling mag een archief beginnen. Hauben doet het voorkomen alsof Usenet
'op' is als een bedrijf een archief begint, alsof er niet duizend archieven
zouden kunnen bestaan.

Marie-Jose Klaver