R.J.Reekers on 28 Dec 2000 21:34:42 -0000

Re: [Nettime-nl] Bilwet: De Wereld van Morgen

Aloha,

Het stukje van Geert en Bilwet is te mooi om in te knippen, maar te uitdagend
om te laten liggen (hoewel ik van Menno nog steeds geen duidelijk antwoord heb
gehad om onze visie op de nettime-list te profileren ;o)

De toekomst, so much is true, ligt besloten in ons verleden. Elke denkbare
toekomst is mogelijk, omdat "denkbaar" al wortelt in ons denkraam, ons
verleden. Alles wat we ons kunnen bedenken, kunnen we doortrekken naar een nog
komende tijd.
De door Bilwet en Geert geschetste toekomst is echter niet waarschijnlijk. Er
moeten immers teveel keuzes worden gemaakt op maatschappij-richtinggevend
niveau. Ingrijpende keuzes, revolutionair zelfs, binnen 1 of 2 generaties. Dat
laten wij ons niet gebeuren. "Wij" dat zijn de individuen in wat wij nu noemen
"democratische samenlevingen".

"Maar beste Richard", zou de vraag kunnen luiden, "hoe ziet de toekomst er
volgens jou dan uit?" Ik hoop een andere dan dat ik meen te weten. Voor de
situatie die ik meen te weten, pak ik de grootste aanjagers, de drivers, van de
Westerse samenleving vanaf begin Moderne Tijd tot en met vandaag, en die trek
ik evenzoveel jaren door naar de andere kant van vandaag. Groei en Economie
zijn daarbij de sleutelwoorden, drang tot onderscheiding (Unique Selling
Points) van bedrijven, en persoonlijke welvaart (gerelateerd aan de dan
geldende samenleving), of:  "werk-werk-werk",  het hoogste doel van een
sociaal-toch-wel-bewogen overheid; dat leidt tot een wereld buiten deze wereld.

Kijk naar het verleden en kijk om je heen; zie wat (economische) expansie doet,
ook in geografische zin. Over 300 jaar handelen we (weer) met kolonieen. Maar
nu niet meer overzee, maar dienen zeeen van ruimte te worden overbrugd. Mars,
ruimtestations, wie zal het zeggen? En iedere (natuur)ramp along the way, die
wij zelf in de hand werken, nu al, die zullen we overwinnen. Of het nu tekorten
zijn in fossiele brandstoffen, broeikaseffecten; de winsten uit het dan
verleden, ook de immateriele, zijn te hoog geworden om die zomaar op te geven.
Oorlog is verleden tijd, want oorlog is te duur. Want oorlog bleek iedere keer
tot 2001 verwoestender. En wij, diezelfde wij als hierboven, laten niemand meer
sturen die hieraan kan tornen. Bewijsje: over 30 jaar zullen publieke opinie en
markteconomie ervoor hebben gezorgd dat we (eindelijk) in wagens rondrijden die
zero-uitstoot hebben.

"En op welke hoop je dan, mijn waarde orakellist?" Ik hoop op een toekomst voor
de kleinkinderen van mijn dochter, voor mijzelf misschien al, die nog
wezenlijker verschilt dan die uit het schrijven van Geert en Bilwet. Ik hoop op
een toekomst die, zomaar, er ineens is. Zo hard waren we aan het onderzoeken of
we nog economisch-efficientere voortstuwingsmethoden konden bedenken, zo hard
werkten bedrijven aan het verbeteren van proces, product en imago, zo hard etc.
etc. dat we ineens stuitten op nog fundamentelere wetten dan die we anno 2001
in al onze arrogantie voor Waar hielden. Beelden van de wereld, van onze plek
in dit universum, die net zover van vandaag afstaan als klassieke beeld van
Eucidicles maar dan aan de verleden kant.

Ik hoop op een paradigma shift, en ik verwacht dat er zeer binnenkort bedrijven
zullen opstaan die eenzelfde soort hoop zelfs openlijk in hun identiteit zullen
opvoeren. Om zichzelf te onderscheiden ten opzichte van de concurrent die
verder in niets meer verschilt. En hier komen hoop en verwachting bij elkaar.
Hoe meer bedrijven hetzelfde hopen, des te meer bedrijven moeten doen wat ze
uitdragen. Want diezelfde immer groeiende informatiemaatschappij maakt de klant
mondiger, bewuster, dan de groei hierin tot op de dag van vandaag. Nog minder
snel laten zij zich iets op de mouw spelden, want weg zijn ze zo, naar het
bedrijf dat meer deze emotionele behoefte bevredigt. Voordat je het weet zitten
we er al middenin. Sterker nog, het is al begonnen! 2001, A market economic
odyssee.

Een jaar gewenst zoals je het jezelf zou wensen,
http://www.etld.nl

Richard Reekers