Francisco van Jole on 11 Dec 2000 12:39:25 -0000

Re: [Nettime-nl] Virus

At 13:16 11-12-2000 +0100, Gerard Drosterij wrote:

>2. Dat veel participanten van dit forum gretig gebruik maken van
>sarcastische retorica. Zie ook tal van reacties op F. van Jole. Is dit
>verschijnsel nou typisch Nederlands, typisch voor cyberspace in het
>algemeen, een illustratie van de tijdsgeest, of gewoon een weerspiegeling
>van de 'echte' wereld?

Nee, dat is niet typisch Nederlands. Dat is een houding die naar mijn
mening wordt losgemaakt door het medium zelf.
In het kader van de shameless self-promotion: Ik heb toevallig net een
tamelijk uitgebreid verhaal over dat fenomeen geschreven, bedoeld als nieuw
hoofdstuk van een boek waar ik aan werk.

Het Permanente Carnaval

"Begin jaren negentig werden de ontmoetingsplaatsen op internet, toen nog
cyberspace genoemd, in bijna psychedelische termen omschreven. Later, toen
het netwerk eenmaal gemeengoed was raakten die definities op de achtergrond
maar wellicht hadden de pioniers achteraf gezien toch gelijk. Internet kan
als een drug bevrijdend werken."

http://www.volkskrant.nl/achtergronden/forum/355029363.html#2?history=/i350024552

groet, groet,

Francisco van Jole

http://www.2525.com
wekelijkse nieuwsgids - webcam - e-zine - etc.