Francisco van Jole on 7 Dec 2000 10:55:51 -0000

Re: [Nettime-nl] Invloed van de virtuele wereld. Was: De ingeslapen magie van het merk

At 17:41 06-12-2000 +0100, Peter van der Pouw Kraan wrote:

> [...]
>die de diverse computernetwerken vormen, en alle datastromen binnen die
>netwerken, of een of meer specifieke toepassingen. Zeker in het eerste
>geval is de invloed evident. Geen enkel groot bedrijf kan nog opereren
>zonder e-mail, vaak wordt centraal opgeslagen bedrijfsinformatie voor
>projecten overal ter wereld geraadpleegd, projectplanning gaat gepaard met
>veel elektronische documentuitwisseling tussen vestigingen, men overlegt
>via Inter- of intranet, etc. In veel beroepen is een Internetaansluiting
>vereiste. Afijn, verdergaan leidt alleen maar tot meer open deuren.

Dus de constatering aangaande de invloed van de virtuele wereld op de
reeele wereld is een open deur? Ik moet zeggen dat ik het daar niet mee
eens ben. E-mail is inderdaad geweldig, de documentenuitwisseling eveneens
maar wat is daarmee de invloed van de 'virtuele wereld op de goederen en
diensten'?

>Ook het World Wide Web als specifieke toepassing heeft enige impact: online
>aangeboden koopwaar, vergelijkingsmogelijkheden van producten, empowerment
>van consumenten via sites als Betterbegood.nl, veilingen, online
>aanschaffen (wat mij betreft met name software: het sharewarebeginsel zou
>zonder Internet niet de huidige vlucht hebben genomen), de ontwikkeling van
>producten als Linux, de mogelijkheid online allerlei gegevens over

Linux is een mooi voorbeeld, shareware minder. Dat laatste bestond al ver
voordat internet opgang maakte (de diskettes bij computertijdschriften
bijv.) Of Linux grote invloed heeft op reeele goederen en diensten? Valt
wel mee denk ik. Bovendien is het concept buiten software amper toepasbaar.

> [...]
>bedrijven, tevoren alvast de faciliteiten in een plaats van bestemming ver
>weg bekijken, alvast een hotel of jeugdherberg boeken waarvan ik anders het
>bestaan niet eens had gekend, catalogi van bibliotheken doornemen en
>eventueel online boeken reserveren (ook erg handig als je een bepaalde
>publicatie zoekt en je weet niet in welke bibliotheek in het land die
>ligt), informatie zoek je nu eerst op het WWW en dan in de bibliotheek.
>Best wel aardig wat, alles bij elkaar, toch? En bijna allemaal voorbeelden
>uit mijn dagelijks leven van de afgelopen paar jaar.

Ja dat is allemaal waar, internet is geweldig om informatie op te zoeken.
Maar wat is nou de invloed op goederen? Is een fles cola veranderd door de
virtuele wereld? Een containerschip? Een plak worst?

>Voor Usenet zou ik het zo gauw niet weten. Enige invloed is er natuurlijk
>wel als mensen met elkaar spreken over goederen en diensten.
>E-mail heb ik al genoemd. Telnet.. tja. En Archie? Gebruikt iemand dat nog?
>Ik laat het hier even bij.

Archie.. verdomd, ik stelde mezelf vorige week nog dezelfde vraag. Soms ga
ik nog wel eens op zoek naar gopher-servers. Dat is heel aardig, alsof je
door de ruines van internet loopt.

groet, groet,

Francisco van Jole

http://www.2525.com
wekelijkse nieuwsgids - webcam - e-zine - etc.