Ine Poppe on 31 Oct 2000 08:38:13 -0000

[Nettime-nl] F*CK LIBERTEL- KASSA

GEF*CKT DOOR LIBERTEL
Het zal je maar gebeuren. Gister ging ik naar T voor Telecom om de
Nokia 9910i aan te schaffen (een mobiel met toetsenbord, infrarood,
email, wap, agenda etc) Een dure gadget die ik na wikken en wegen als
onmisbaar voor mijn werk was gaan beschouwen.
Het rook naar natte kleren in een winkel vol met mensenvlees. Ik
besloot er een abonnement bij te nemen van f50,- per maand en was
opgewonden als een kind in het vooruitzicht van mijn nieuwe speeltje.
Het winkelmeisje copieerde mijn bankpas en mijn paspoort en melde mij
bij Libertel aan. Ze moest een beroep in voeren (zelfstandig 6
jaar-), huurwoning +adres in de Jordaan. Dat was alles.
"Helaas mevrouw, Libertel wil u niet als klant hebben. U bent door
Libertel als klant geweigerd."
"Pardon?"
"Ja, zo gaat dat. Dat kunnen ze doen zonder opgaaf van reden. Ze
baseren dat op uw gegevens. U kunt alleen schriftelijk bezwaar
indienen."
Ik voelde het bloed naar mijn gezicht trekken van woede. Als brave
burger heb ik nergens schulden, zo dacht ik, er staat genoeg geld op
mijn rekening, ik betaal belasting en heb geen akelige geschiedenis
met Libertel of welke andere telefoon- of verzekeringsmaatschappij
dan ook. Waarom word ik geweigerd voor een abonnement van f*cking f
50,- per maand?
Wat voor gegevens hebben die eikels van mij? Hoe vergaren ze die?
(had ik nu maar met mijn creditcard betaald ;-)

In de winkel belde ik naar Libertel, vroeg naar de baas en zei dat ik
journalist was en wilde weten waarom ik geweigerd was. Het begrip
journalist maakt nog steeds indruk (vooral in combinatie met
NRC-Handelsblad), ik moest wachten. Na een kwartier werd me verteld
dat Libertel 'goede redenen had mij te weigeren op basis van de
gegevens' en dat ik alleen schriftelijk bezwaar kon indienen. Verder
konden/wilden ze geen informatie verstekken wat voor gegevens ze van
mij hadden of hoe ze deze hadden verkregen of wat de
beoordelingscriteria zijn.
Inmiddels was ik zo woedend dat de hele winkel mee zat te genieten
van mijn in woorden vertaalde razernij.

Het winkelmeisje van T van Telecom wist een oplossing. Ik kon via
Debitel wel een abonnement nemen (een Debitel Libertel abbonnement).
Het kostte me totaal f 100,- meer dan bij Libertel, maar bij Debitel
doen ze niet moeilijk. Opeens begreep ik de reclames en het woord:
Debitel- dat is voor de geweigerde klanten ( geweigerd door libertel,
KPN, BEN etc) : Debitel= access voor debiteuren, voor debielen die
zich inkopen.
  Door je bij Libertel als klant te weigeren, kun je je voor f 100,-
meer aanmelden bij Debitel zodat je toch zo'n debiel Libertel
abonnement hebt! (of KPN, Ben etc.)

Ik ben buiten een sigaretje gaan roken in afwachting of ze mij bij
Debitel wel als klant zouden accepteren. Ondertussen vroeg ik me af
of ik mijn gadget nog wel wilde hebben. Ja, besloot ik  ik heb het
dringend nodig. Zoals de meeste brave burgers in mijn geval gedaan
zouden hebben, betaalde ik f100,- extra voor het Debitel abonnement.

Ondertussen zat ik alles bij elkaar al ruim een uur in de winkel en
spraken de daar aanwezige klanten mij aan. Twee mensen van niet
Nederlandse afkomst vertelden dat ze door Ben en Libertel geweigerd
waren voor abonnementen zonder opgaaf van reden. "Het zal wel zijn
vanwege mijn verblijfsvergunning, die om het half jaar verlengd moet
worden." "Ik heb notabene een goeie baan en een Nederlands rijbewijs.
Bijna alle allochtonen klagen dat het zo moeilijk is een
mobiel-abonnement te krijgen."

Naar huis met speelgoed. Ja fijn gespeeld al. Woede en verbijstering
ebben weg. Nee, ik laat het hier niet bij zitten.

Is dit verhaal herkenbaar?  Zijn er journalisten onder u die het
gegevensbeheer van bedrijven als Libertel hebben onderzocht?
Vriendelijk groet, Ine Poppe