Stan van Engelen on 19 Oct 2000 22:32:38 -0000

[Nettime-nl] DNW Nieuwsbrief, jaargang 3, nummer 5

****************************
Dit is de onregelmatig verzonden elektronische nieuwsbrief
van de redactie van het VPRO televisieprogramma DNW.
****************************

De documentaire "Gaat heen en vermenigvuldigt u!" is de eerste aflevering
van het drieluik "Moeders Gezocht" waarmee DNW het nieuwe seizoen op
zondag 22 oktober begint. De serie begint met de vraag of er soms sprake
is van een "baarstaking" in onze samenleving. Terwijl de geboortecijfers
in de Westerse wereld teruglopen en de vergrijzing toeslaat, lijken veel
vrouwen steeds meer te aarzelen of ze eigenlijk nog wel kinderen willen.
Er zijn immers zoveel andere keuzes die ook gemaakt kunnen worden?
In "Alles", de tweede aflevering in de reeks, komen de vrouwen aan bod die
het opvoeden van kinderen en werk buiten de deur wel met elkaar
combineren, ondanks de zegeningen van het poldermodel vaak een uiterst
zware taak. En tenslotte, op 5 november, onderzoeken we in "Big Mother"
wat deze overgeorganiseerde, 'druk, druk, drukke' dagelijkse gang van
zaken, voor de kinderen zelf betekent.

Bregtje van der Haak maakte de eerste: "Gaat heen en vermenigvuldigt u!".
Ze schrijft daarover:

De afgelopen maanden heb ik voor De Nieuwe Wereld onderzocht hoe vrouwen
in deze tijd de beslissing nemen om wel of geen kinderen te krijgen. In
alle rijke landen is het geboortecijfer sinds de jaren vijftig drastisch
gedaald. Nederlandse vrouwen kregen in 1950 gemiddeld drie kinderen, nu
nog maar anderhalf. Het gevolg daarvan is dat de bevolking vergrijst en
op termijn gaat krimpen, met alle economische gevolgen van dien. Ook in
de arme landen daalt het geboortecijfer snel.

Twee revoluties van de jaren zestig hebben deze demografische
verandering veroorzaakt: de pil maakte het mogelijk om ongewilde
kinderen te voorkomen en beter onderwijs voor vrouwen verschafte hen
toegang tot betaald werk als alternatief voor het onbetaalde en weinig
status verschaffende moederschap.

Sinds januari heb ik samen met researchers Fleur Amesz en Caroline van
der Veeken cijfermateriaal verzameld, boeken gelezen en talloze
deskundigen uit verschillende disciplines en windstreken geinterviewd
over deze kwestie, die mij ook persoonlijk bezig houdt. Ik ben dol op
kinderen, maar ben inmiddels 34 en heb ze nog steeds niet. Om me heen
zie ik bij veel vriendinnen hetzelfde. Toen mijn moeder zo oud was als
ik had ze er al drie. Mijn grootmoeder heeft zelfs negen kinderen
gekregen. Blijkbaar is er iets wezenlijks veranderd en zijn kinderen
voor vrouwen niet langer een vanzelfsprekend 'fact of life'. Wat is er
veranderd ? Met die vraag ben ik uiteindelijk in het voorjaar op reis
gegaan. Het verslag van die reis - een persoonlijke roadmovie - is
zondagavond te zien in De Nieuwe Wereld. Ik hoop dat u gaat kijken.

Bregtje van der Haak

"Gaat heen en vermenigvuldigt u!", zondagavond 21.40 uur op Ned 3
---------------------
Bij dit drieluik wordt een speciale website ingericht waarop allerlei
materiaal rondom dit thema te vinden zal zijn. Zo kunt u een impressie van
het debat beluisteren dat op 7 oktober in het kader van de uitzendingen
werd gehouden en interviews lezen die de DNW makers hadden met
deskundigen. Daarnaast is in samenwerking met Ouders Online een
speciaal forum ingericht waarop u mee kunt discussieren over 'het
nieuwe huishouden' en de uitzendingen.

Ga naar: http://dnw.vpro.nl/moeders

Met vriendelijke groet,

Stan van Engelen