Ronald van Raaij on 3 Oct 2000 22:04:39 -0000

RE: [Nettime-nl] inspirerend anti-globaliserings gedachtegoed

Heeft niemand nu in de gaten dat de reden dat die 'branding' zo belangrijk
geworden is, de opkomst van de zogenaamde huismerken is? Ook de periode valt
logisch samen met het dieptepunt van de economische crisis van de 80iger
jaren. Mensen gingen dus op prijs vergelijken, en kwamen er achter dat de
goedkope huismerken vaak niet eens zo slecht waren... (Wibra, Aldi, Zeeman
enzo beleefden ook hoogtijdagen) De strijd die de merkfabrikanten dus
aanmoesten was om hun product een andere meerwaarde te geven. Ergo: imago
verkopen, en niet het produkt. En net als met wasmiddelreclames duurt het
enige jaren genadeloos beuken met reclame voordat de consument voldoende
geïndoctrineerd is. Overigens weet ik niet (en niemand denk ik) of het
beklijft als er weer een crisis komt....

Groet
Ronald

-----Original Message-----
From: nettime-nl-admin@nettime.org
[mailto:nettime-nl-admin@nettime.org]On Behalf Of Francisco van Jole
Sent: dinsdag 3 oktober 2000 22:29
To: nettime-nl@nettime.org
Subject: RE: [Nettime-nl] inspirerend anti-globaliserings gedachtegoed

At 14:56 03-10-2000 +0200, Lake wrote:

Interessant verhaal, dank je wel.

>Ik vrees overigens wel dat Klein gelijk heeft en dat de new
>marketing, oftwel de informatisering van het economisch
>leven, geen enkel doel dient dat ook maar één mens zichzelf
>als ideaal zou stellen.  De banale beelden van 'modige
>mensen' in de management literatuur (" en dan kan de
>consument zelf kiezen of hij blauwe of zwarte kaas wil",
>vrijwel altijd zijn het triviale voorkeuren die in de
>voorbeelde genoemd worden) laten een bittere smaak na.

Je moet die management literatuur dan ook niet geloven. Doen zelfs de
betere managers niet. Bij marketing en management gaat het maar om twee
dingen: een product maken dat mensen willen hebben en aldus de
aandeelhouders en het personeel (tegenwoordig heel vaak hetzelfde) tevreden
te stellen.
Ik weet ook niet of managers zich met hogere zaken moeten bezig houden. Net
zoals het een goede zaak is dat Kerk en Staat gescheiden zijn zo kan het
ook geen kwaad als bedrijven zich niet al teveel met politiek en idealisme
bemoeien.

>Of we beginnen met zijn allen ook een bedrijf: Ideals
>Incorporated "where your ideals, are your work". Wie doet de
>marketing? God zou dat kunnen doen. Het is jammer dat hij
>dood is.

Ik vind je pleidooi voor luiheid sympathiek. Maar ik zie nu eenmaal graag
mensen werken. :-)

groet, groet,

Francisco van Jole

http://www.2525.com
wekelijkse nieuwsgids - webcam - e-zine - etc.