Patrice Riemens on Mon, 29 May 2000 00:19:57 +0200 (CEST)

Re: [Nettime-nl] hoe zit het met de nederlandse participatie in de ICANN verkiezingen?

Hello nl-nettimersters!

Onze Geert weet altijd op groots en meeslepende wijze ons te onderhouden
over wereldproblemen der alternatieve beweging, maar in het geval van de
ICANN 'leden platform' verkiezingen is een reality check wellicht op zijn
plaats. Was het alleen maar om misplaatste schuldgevoelens tegen te gaan.

Het lijkt me niet nodig veel woorden vuil te maken aan de natuur van
ICANN. Haar missie is omvattend en haar invloed eveneens, maar haar
transparantie en democratische gehalte laat veel te wensen over en daar
helpt het opzetten van een individuele leden platform die door
velen als bogus wordt omschreven geen lieve moer aan.

Dat neemt natuurlijk niet weg dat als er een massale opkomst van leden is
die vervolgens duidelijk hun stem laten horen, er enige stenis - maar niet
noodzakelijkerwijs met gevolgen - zou ontstaan in de ICANN gelederen. Maar
dit is in Nederland, ivm Duitsland niet erg haalbaar. De equivalenten van
Der Spiegel en Bertelsmann zijn hier in deze volstrekt afwezig, en het is
niet vanuit nettime-nl dat dit soort 'massa's' (waarvan je je mag afvragen
of zij 'kritisch' zijn) zouden ontstaan.

Wellicht een beetje vergelijkbaar is de situatie met ISOC-nl (de
Nederlandse tak van de Internet Society). Ook deze ontbrak het in het
begin niet aan individuele leden, grassroot-gerichte aspiraties. Om d'een
of andere reden (ik druk me hier diplomatiek, cq laf uit) is dat niet echt
uit de werf gekomen, en maakt de ISOC-nl vnl deel uit van de
'Nederlandgaatdigitaal' fanfare. Was dat anders geweest bij een massaal
toestroom van leden (@ NLG 150 p/j overigens)? Hadden 'wij' daarvoor
moeten zorgen?

Beter is het, dacht ik, om een altijd waakzame en kritische houding aan te
nemen ten opzichte van dit soort organisaties. Van binnenuit als dat
realistisch is, maar van buitenaf kan evenzo effectief zijn, of meer. Ik
geloof niet dat ICANN de moeiete van ledenwerving waard is. Van
mobilisatie tegen haar snode plannen en gedragingen des te meer.

cheers,
patrice