Marja Oosterman on Sat, 1 Apr 2000 13:02:58 +0200 (CEST)

[Nettime-nl] copyrights en zoekmachines

Recent werden we geconfronteerd met een copyright-kwestie waar ik graag de
mening van jullie over vraag.

Wij hebben een online archief van origineel bij NoPapers Keuze-magazine
gepubliceerde proza en poëzie.
Vorig jaar liet een van de auteurs daar weten dat hij zijn gedichten,
verhalen en essays daaruit verwijderd wilde hebben.
Simpelweg samengevat: Hij wil zijn vroege werk niet meer aan anderen laten
zien.
Daar hadden wij andere ideeen over, maar hebben de wens van de auteur
gerespecteerd en de files verwijderd.

Binnenkort komt van hem bij een paper-publisher een bundel uit en in dat
kader wordt hij momenteel door journalisten benaderd. En wat blijkt: die
komen allemaal naar hem toe met vragen over zijn vroege werk. Dat vinden ze
op Internet.
Niet bij ons, maar bij Ilse.

Inderdaad blijken complete pagina's van ons opvraagbaar op de server bij
Ilse. Daar staan ze dus. Kennelijk doet de zoekrobot van Ilse iets anders
dan we gewend waren.. niet alleen een deel van de pagina, nee, maar liefst
de hele pagina wordt daar opgeslagen. De gewraakte pagina's hebben zij
opgeslagen op 21 september 1999, nota bene in dezelfde tijd dat wij de
pagina's hebben verwijderd.

O.i. kunnen we nu Ilse verzoeken die pagina's te verwijderen.

Maar eerlijk gezegd ben ik erg geschrokken van het feit dat Ilse dus
kennelijk pagina's lokaal neerzet.
Uiteraard ben ik bekend met het waterbed-effect van Internet..
maar volgens mij gaat Ilse hier over de schreef.

Hoe kijken jullie hier tegenaan?

Vr. groet,

Marja

<http://www.dan.nl/>De Agenda van Nederland
bundelt, schakelt en koppelt in uw
belang...

kopij per Email:  redactie@dan.nl
               Fax:    030-2543424

Uitgave: St. NoPapers, digitale uitgeverS... virtualiter sedert 1988
Tel.: 030-2544519 (ma t/m vrij 11-16.00 uur)
<http://www.nopapers.nl/nfl/>NoPapers<http://www.nopapers.nl/nfl/> Finance
Liga
Omdat er meer is dAN E-Commerce...