Marianne van den Boomen on Mon, 28 Feb 2000 23:20:08 +0100 (CET)

[Nettime-nl] RE: nettime-nl: Re Publiek terrein

At 14:26 27-02-2000 +0100, Ronald van Raaij wrote:

>    Han,   hoewel  je uitspraak (alles is publiek domein tenzij anders
>bewezen kan worden) in principe klopt, en je in die zin denk ik aanhaakt
>bij Marianne als die het heeft over de 'common', vind ik hem wel enigzins
>naief.

Ik vind 'm vooral onhandig, en wat mij betreft sluit zo'n definitie
helemaal niet aan op die van mij (met als uitgangspunt de commons en de
organsiatie van de zeggenschap daarover). In Han's definitie is alles
publiek domein omdat wij er mee te maken hebben: het openbaar bestuur, de
krant, de lucht.... Ja, dank je de koekoek! Maar het gaat er niet om of wij
er mee te maken hebben, het gaat erom of wij er zeggenschap over hebben, op
welke manier, en waar de begrenzingen daarvan liggen.

 Het punt is nu namelijk juist dat mensen dagelijks bezig zijn om te
>zorgen dat  hun unieke idee niet in het publieke domein terechtkomt, zodat
>er wat mee  verdiend kan worden. Je hebt patentburo's, copyright
>instituten,  merkenbeschermingsrecht etcetera. In die zien zou als je
>Marianne's vergelijking  doortrekt dat kunnen zien als 'enclosure
>politiek'.

Mee eens. Zelfs het abstracte idee van een publiek domein waarin onze genen
vrij rondzwemmen, wordt momenteel geherogansieerd in een enclosure politiek
van patenten op genen.
Maar het is niet zo dat *alle* mensen daarmee bezig zijn, er zijn ook nog
altijd mensen die welbewust pogen juist bepaalde dingen in het publieke
domein te houden, of een publiek domein te creëren.

 Als je de historische  vergelijking dan helemaal doortrekt, moet
>je konstateren, dat de enclosures,  hoewel niet bijzonder prettig voor de
>betrokken pachters, als aanjager hebben  gewerkt voor de industriele
>revolutie. Als je  ook kijkt naar samenlevingen waar winstoogmerk als
>incentive onderdrukt wordt  (de voormalge Sovjet Unie, China), dan zie je
>dat (onder meer) alle innovatie  verdwijnt. Dus blijkbaar is het (hoe
>jammer je dat ook mag vinden) een  eigenschap van een mens, dat als hij er
>niet zelf (persoonlijk!) beter van kan  worden, er geen drang is om risico
>te nemen met iets nieuws te komen.

Innovatie verdwijnt niet zozeer omdat mensen geen winst mogen maken;
innovatie verdwijnt als mensen niks in relatieve vrijheid kunnen
uitproberen en aanrommelen. Uit die relatieve vrijheid  ontstaan dingen als
open source, usenet en de commons, en, inderdaad, ook bedrijven (Yahoo
b.v.), die uit het PD uitbreken om groter te worden en winst te maken.

dag dag
marianne