Diana Ozon (by way of Marja Oosterman <marja@nopapers.nl>) on Tue, 4 Jan 2000 17:37:21 +0100 (CET)

nettime-nl: Re: Millennium-proef

At 14:49 3-1-00 +0100, you wrote:
 >Mooi verhaal Diana.
 >Hopelijk ben je inmiddels weer hersteld van die griep?
 >Hartelijke groet,
 >Marja

Beste Marja en andere vrienden van deze eeuw,

Bedankt voor je reply. Het gaat mij al beter. Mijn computer sprong prachtig
op 0.00 uur op 1 januari 2000. Ook de tv bleef uitzenden. De gehamsterde
fles water heb ik aan de vissen gegeven. Ze houden niet van champagne. Dirk
van de Broek heeft zijn relbescherming losgehaald: de overgebleven drank
was onaangeroerd. Wel inmiddels bijzondere wijnen "uit de vorige eeuw'
(refererend aan een belegen cartoon uit de millennium-Telegraaf). De eerste
echte millenniummop kwam van DC Lama: "Eindelijk 2000, iedereen weer
evenveel kans om artiest van de eeuw te worden'. De wereldwijde
millenniumwatchers-site sloot zichzelf bij aanvang van de nieuwe eeuw af!
Het geruststellende "It's all over now" verscheen op het scherm.
In het wereldnieuws werd opnieuw maar kortstondig bevestigd dat er
problemen waren ontstaan in kerncentrales. Was op oudejaarsavond bij een
centrale in Nieuw Zeeland nog sprake van "geringe vrijgekomen straling" op
nieuwjaarsdag had elk continent wel een soortgelijk geval te melden.
Inmiddels luidde het "geen levensgevaar'. Deze mededelingen werden
ondergesneeuwd door het wereldnieuws: "millennium vlekkeloos verlopen'. Of
het hier om een niet geverifieerde antikernlobby-canard ofwel hoax gaat is
mij nog onbekend. De meeste reactoren waren uit voorzorg uitgezet. De
wetenschap dat dit op mondiaal niveau kan, stemt mij gelukzalig. De Aarde
had een 'atoomenergievrij weekeinde'. Voorwaar het mooiste millenniumcadeau
dat we de planeet konden geven op het grootste wereldwijde feest ooit! Het
stilleggen van atoomcentrales is in een mum van tijd door onderlinge
afspraak verwezenlijkt. Dit stemt hoopvol. Er is een begin gemaakt...

voor luchtigere nederlandstalige update millenniumproblemen of aanmelden
gevonden bugs:
http://www.planet.nl/millenniumbugs/inzendingen.shtml

De tot nu toe op deze site gesignaleerde problemen:

Millennium Bug Report

Maandag 3 januari 2000
WINDOWS 95 NAAR '94 - Mijn Windows 95 versie (4.00.950) geeft op
nieuwjaarsdag 2000 als datum: 1 januari 1994. In tweecijferig (!) venster
94 veranderd in 00. Dit lijkt te helpen. Volgende dag is het echter 2
januari 2094. [Afzender: Paul de Bruin | Mon, 3 Jan 2000 12:19 +0100]

JAVASCRIPT SORES - Javascript method: now.getYear() wordt verschillend
geinterpreteerd door IE en Netscape. Netscape doet het volgens het boekje
en geeft gewoon 100, IE geeft echter 2000! [Afzender: Norbert Knops | Mon,
3 Jan 2000 10:08 +0100]

XS4ALL NOG IN 1999 - Op 2 januari 2000 ververste ik een HTML-bestand van de
website van Geurt Busser, de waddenschilder, op de webserver voor klanten
van XS4All. Een kwartier later had ik een nieuwe wijziging aangebracht, en
laadde ik de wederom vernieuwde versie naar de server. De comfirmatie voor
het vervangen van het bestand gaf aan dat het vernieuwde bestand de wat
vreemde datum 2 januari 1999 droeg. Nadat ik de kalender van mijn eigen
machine gecontroleerd had, moest ik tot de conclusie komen dat XS4All de
datum een jaar heeft teruggezet op de webserver. Om maar het zekere voor
het onzekere te nemen? [Afzender: Jeroen Roovers | Mon, 3 Jan 2000 10:08
+0100]

VRIJE VAL POWERCHUTE - Op het bedrijf waar ik werk,ben ik tot de ontdekking
gekomen dat een versie van powerchute, het besturingsprogramma van de APC
power-backup accu, de novell netware server (netware 4.11)na de overgang
naar 2000 de server steeds binnen 3 minuten down gooide. Oplossing: uit de
opstartbestanden verwijderen en het kabeltje tussen de unit en de server
loskoppelen. [Afzender: Menno Westerhof | Mon, 3 Jan 2000 02:08 +0100]

KASSASYSTEEM HERKENT OUDE EEUW NIET - Kassa systeem sprong wel over op het
jaar 2000 zonder problemen. Alleen herkent het jaar 1999 niet meer.
Probeerde een uitdraai te maken van de omzet van 1999 en wat bleek de kassa
zag '99 voor het jaar 2099 en vond dus geen omzet. Paniek! Als alles
volgens plan loopt krijg ik deze week een update! [Afzender: Mark Hoebe |
Mon, 3 Jan 2000 02:08 +0100]

PC's: OUD EN NIEUW - Mijn 5 jaar oude pc (pentium 90, w95 (950) bleek op
2094 te staan en diverse programma's werkten niet goed meer, waaronder
Norton Utilities en de van WXS net gedownloade virusscanner. Ook mijn
mailprogramma van Netscape 3 crashte tijdens het downloaden van mail. Mijn
harde schijf bleek 40 a 50 Mb meer bytes te bevatten dan voorheen. Mar wat?
't Bleken onduidelijke losse clusters te zijn. Nadat ik het ding op 1999
had gezet, waren de problemen pas te verhelpen. Ik heb op deze machine
bewust niets aan bugbestrijding gedaan. Op mijn nieuwere machine (PII) wel
en daar was geen vuiltje aan de lucht. [Afzender: Jaap Cordia | Mon, 3 Jan
2000 00:44 +0100]

HARTBEWAKINGSAPPARATUUR FAALT - Blijkbaar werkt in drie ziekenhuizen
bepaalde hartbewakingsapparatuur van General Electric niet...ernstige zaak.
[Afzender: Alain Coenraad | Sun, 2 Jan 2000 22:51 +0100]

CANAL + OP VAKANTIE- Bij Canal+ heb ik vanaf 1 januari om 00:12 uur geen
beeld meer, mijn sateliet ontvangst systeem geeft geen toegang en canal+
schijnt vakantie te hebben tot 12 januari... Ben ik toch effe blij dat ik
mijn abonnement van de videotheek heb aangehouden. [Afzender: Jan Evers |
Sun, 2 Jan 2000 22:17 +0100]

WINDOWS 98 IN HET JAAR 2094 - Datum springt naar 1994 bij aanzetten PC. Na
handmatige correctie in 2000 springt de PC na aanzetten naar 2094. Let wel:
probleem treedt alleen bij het AANZETTEN van de computer op. Ik werk met
windows 98 op een 486DX/100MHz. [Afzender: Waterdrinker | Sun, 2 Jan 2000
21:53 +0100]

DIGITALE CAMERA WAARDELOOS, GSM OP DUBBELNUL - Mijn gsm telefoon, de pocket
Swing van KPN-Telecom gaf als nieuwe datum vrolijk 01-01 00 Dat was 1
minuut voor 12 dus 31-12 99 Het zelfde grapje met de software en mijn
digitale camera, een Olympus 1400L, die (nota bene) alle awards van 99
heeft gekregen als DE digitale camera van het jaar 1998, en waarvoor ik
3200 gulden heb betaald en nog eens 2200 aan extra hulpmiddelen. De
telefoon is nog tot daar aan toe, maar free-lance voor diverse uitgeverijen
werkende oluut geen archief gebruiken op cd-rom zonder duidelijke data etc
bij de foto. Deze camera is dus nu waardeloos geworden voor het doel
waarvoor ik hem heb gekocht. De grap is dat ik alle zaken, tw 4 computers,
mill.proof heb gemaakt alleen nooit aan deze camera heb gedacht. Over
KPN-telecom zullen we helemaal maar zwijgen. Het was al een vaag voorteken
dat de Swing tegen afbraakprijzen (oa door Mik-Mak Apeldoorn) gedumpt werd.
(29/12'99). [Afzender: Ian Ulfman (fotograaf fa. IVC) | Sun, 2 Jan 2000
22:08 +0100]

[...]

FOUTJE BRUTALE MEIDEN EN NS - Veel chatboxen hebben een foutje. Zie bijv.
de profiles van een gebruiker op de chatbox (2) van brutalemeiden.nl Ook
sommige scripts werken niet goed, zo waren er gister bijv. ook problemen
met de reisplanner van de NS. [Afzender: blah | Sun, 2 Jan 2000 21:25 +0100]

KLOK OP 2094 - Tijdens opstarten komt het programma SWINIT met de
melding:"Dit programma heeft een foute bewerking ondergaan enz..." Datum en
tijd zijn al enkele malen op 2000 gezet en vervolgens OK en afgesloten. Bij
het opstarten staat de klok weer op het jaar 2094 (en soms 1994). Bij het
eerste keer internetten was het wachtwoord (opgeslagen) verdwenen. Na
instellen (en niet afsluiten) kan er weer gewerkt worden met Internet en
Girotel. Rara ??? [Afzender: Csarneel | Sun, 2 Jan 2000 20:50 +0100]

EXPLORER 3.0 NIET MILLENNIUMPROOF - De website van Moulinex geeft 19200 als
jaartal aan. [Afzender: Jovan Dierkx | Sun, 2 Jan 2000 20:38 +0100]

EXPLORER 3.0 NIET MILLENNIUMPROOF - Internet explorer 3.0 was niet
millenium proof. Ik werd door mijn provider een dag van te voren daarover
op de hoogte gesteld. [Afzender: Chanoek | Sun, 2 Jan 2000 20:38 +0100]

HET 'LAATSTE' NIEUWS - Bij Nu.nl stond vandaag lange tijd: Zondag 2 januari
100 (weekend editie). Inmiddels hebben ze het aangepast. [Afzender: Jan
Ehrhardt | Sunday, January 02, 2000 18:13 AM]

NETSCAPE BUG -Ik dacht dat zowel "www.lycos.nl" als "www.zonnet.nl" een
millennium bug had omdat het jaartal "100" was. Deze bug zit in Netscape
Communicator 4.7 en is verholpen in versie 4.7.1. [Afzender: Walter van der
Heiden | Sunday, January 02, 2000 6:27 PM]

VERWARMINGSKETEL VERWARMT NIET -Op iedere vrijdag schakelt mijn
verwarmingsketel om 23.30 naar de laagste stand, zo ook op oudjaarsavond.
Op nieuwjaarsdag bleek de verwarming niet zelfstandig aan te springen. Een
reset was nodig. Het type is een Radson ERE 200 (1985) en de ketel wordt
gestuurd door een electronische termostaat van het merk Philips type
SBC2973. Deze termostaat is op dag, tijd en temperatuur in te stellen. Is
hier sprake van een millennium-probleem of stom toeval? [Afzender: Eric en
Lilian van Muijen | Sunday, January 02, 2000 5:21 PM]

KRASSE KALENDER -Op zoek naar een zonvakantie kwam ik terecht op de site
van Reisbureau KRAS (www.kras.nl). Ik wilde de kalenderfunctie gebruiken
voor een exacte datumbepaling. Bij KRAS lijken ze hun eigen ideeen te
hebben over de y2k-bug. Bij de eeuw bepaling konden ze het blijkbaar maar
niet eens worden: 19 of 20. De (kras-)oplossing: niet kiezen maar gewoon
bijelkaar optellen. Zo kwam ik uit op 1 januari 3900 !!!! [Afzender: Jeroen
van S. | Sunday, January 02, 2000 5:20 PM]

FAX KADUUK -Probleem ondervonden met verzenden van faxbericht. Maak gebruik
van Delrina Winfax Lite 3.0. Datum staat op 02/01/00. Bij opdracht tot
verzenden werkt het programma niet. Als de datum op 02/01/99 wordt gezet
werkt het programma weer. Bij nader onderzoek blijkt dat de datum teller
van 99 op 10 springt. [Afzender: Ton IJzendoorn | Sunday, January 02, 2000
5:20 PM]

BEN NIET HELEMAAL BIJ DE TIJD -Kreeg vrijdag een rekening van Ben binnen
(mobiele telefoon) of ik zo vriendelijk wilde zijn 1,5 miljoen over te
maken VÓÓR 06/01/19100. [Afzender: Boudewijn | Sunday, January 02, 2000
4:23 PM]

WINDOWS NT UITGESLAPEN -Bij ons hebben de 4 Windows NT systemen blijkbaar
lekker uitgeslapen, zondagmiddag 2 januari stonden de data van de systemen
(die constant aanstaan) nog vrolijk op vrijdag 31 december 1999, de tijd
stond bij alle systemen op ongeveer 19.30 uur. Na handmatige aanpassing
werken alle systemen vrijwel zoals normaal. Windows 2000, dat op een andere
computer in hetzelfde netwerk is geinstalleerd, was wel vroeg uit de veren
en gaf de datum direct correct weer. [Afzender: Oscar Otten | Sunday,
January 02, 2000 4:04 PM]

TANKPAS NIET GELDIG -Ik wilde gaan tanken met mijn klantenpas hier in
Uithoorn. Het apparaat gooide mijn pas eruit met een briefje: pas is niet
geldig". Datum 2-1-1900. De eerste millenniumbug die ik heb meegemaakt tot
nu toe. [Afzender: Jan van Schalen | Sunday, January 02, 2000 3:06 PM]

2000 OF 3900? -Hebben MSIE en oude Netscape versies een datum probleem? Op
http://www.datum.nl/ zien we met een nieuwere Netscape versie dat het
vandaag zondag 2 januari 2000 is, met MSIE en oudere NS versies is het op
dezelfde pagina 2 januari 3900. [Afzender: Yo | Sunday, January 02, 2000
1:44 PM]

THERMOSTAAT NAAR DE KNOPPEN -Mijn thermostaat is naar de knoppen. Ik zit al
twee dagen bij een elektrisch kacheltje. Woningbouwvereniging Wageningen
bedankt. [Afzender: Erik de Graaf | Sunday, January 02, 2000 1:31 PM]

WINDOWS 95 NAAR 1980 -PC met windows 95 versie 4.00.950 starte op met datum
01-01-1980. De juiste datum kon wel worden ingevoerd. [Afzender: Stephan |
Sunday, January 02, 2000 1:12 PM]

TOETSENBORD IN DE WAR -Mijf tyetsefbyrd is gedemaad if de war, ik sfap fiet
gyed wat er aaf de gafd is. Maar get is wed raar!! [Afzender: 2000Buggy |
Sunday, January 02, 2000 12:54 PM]

RELATIEPROBLEEM -Mijn relatie bleek niet millenniumproof te zijn... om
00.04 01-01-2000 was ik weer vrijgezel. [Afzender: Broken Hart | Sunday,
January 02, 2000 12:51 PM]

VSB TELEBANKING NIER MEER BRUIKBAAR -Het telebanking pakket van de VSB
(ver. 3.1) is niet meer bruikbaar om gegevens bij de bank op te halen.
Oplossing: z.s.m. bij de VSB (0900-8172) het nieuwe pakket aanvragen.
Versie 8.0 is wel millenium-proof. [Afzender: W. Klaasman | Sunday, January
02, 2000 11:38 AM]

WISH OFFLINE - De homepages bij internetprovider Wish zijn niet opvraagbaar
sinds 1-1-2000. Op 1 januari was het lange tijd onmogelijk in te loggen via
Wish. Dit is weer hersteld. [Afzender: Harrie | Sunday, January 02, 2000
11:38 AM]

PRINTER NAAR DE HEL - Mijn HP Officejet printer/fax/copier is naar de hel
gegaan, 't is nu 2-1-00 en dus de welke-dag-is-het-vandaag werkt niet goed
waardoor ik geen logs kan afdrukken, hij crasht. [Afzender: Koos | Sunday,
January 02, 2000 11:11 AM]

GEEN SONY SHOWVIEW MEER - Sony video recorder is niet meer te programmeren
met Showview. De sony videorecorder slv-e80 is met showview niet meer te
programmeren. Met de hand wel, maar waar heb je showview voor dan! Only
Sony dus. [Afzender: Menno Post | Sunday, January 02, 2000 10:49 AM]

PINAUTOMAAT IN GULLE BUI - Ik heb oud en nieuw uitbunding gevierd. Zo
uitbundig dat dit een kraak was op mijn budget. en dus moest ik op oudjaars
avond moest pinnen. Toen heb ik dus wel degelijk het Millenium Bugje
meegemaakt. De pinautomaat stond drie kwartier geld te spugen. Duizendjes,
honderdjes, vijfentwintigjes kwamen er uit aan de lopende band. Flap, flap,
flap enz. Of er geen einde aan kwam. Ik heb zoveel als ik kon meegenomen en
ben toen naar huis gerend. Nu ben ik zelf geen Ajax-supporter, maar toch is
voor mij ... nu de Bank. Ha,ha,ha! Bokie voor jullie. Deze jongen peert hem
dus he. Als jullie me zoeken ik ben Voorlopig naar spanje, mij te koud
hier. [Afzender: Wil anuniem Blijven !!! | Sunday, January 02, 2000 1:21 AM]

SPETTEREND 1900 BIJ @HOME - Op de Homepage van Palet@home (alleen
opvraagbaar voor @home internetters) staat een shockwave animatie waarin
@home zijn abonnees een spetterend 1900 toewenst! [Afzender: Rob Drake |
Sunday, January 02, 2000 00:43 AM]

CONTANT BETALEN BIJ VAN DER VALK - lk ben vanavond wezen eten bij Van der
Valk in Zwolle... Of ik even contant wilde betalen (of op rekening) want
het het systeem lag eruit... [Afzender: Harry | Saturday, January 01, 2000
11:40 PM]

VSB BANK NOG IN 1999 - Kijk even op www.vsb.nl. Volgens de VSB is het
vandaag... inderdaad 1 jan 1999! Ook hun PCBanking 3.1 programma werkt
vanaf vandaag niet meer. Ben nog in discussie met hun....(wordt vervolgd!)
[Afzender: Leo de Kruijf | Saturday, January 01, 2000 10:43 PM]

KUREN SONY TV - Bij mijn Sony-Breedbeeld TV is de stroboscoop-functie(twee
kanalen naast elkaar) uitgevallen. En hij is maar 3 jaar oud, dat is dus
k*t. [Afzender: Jean-Paul | Saturday, January 01, 2000 10:06 PM]

DIPLOMADATUM 1900 - Het spelletje "Zoeken naar Robot Spot" van A.W. Bruna
Informatica (Educatief, een rekenavontuur in de ruimte) drukt sinds heden
diploma's voor de kinderen af met als datum 1 Januari 1900. Ontdekt door
mijn zoon Geert van 7. [Afzender: Gertjan Ouwerling | Saturday, January 01,
2000 10:03 PM]

iMAC OPSTARTPROBLEEM - Ik heb een Imac 233 MHz. Waarbij ik na de opstart in
2000 een probleem kreeg bij het opstartscherm van de Imac. Het betreft hier
een map waarbij een knipperend vraagteken opkwam. Normaliter deed mijn Imac
het voor de jaar wisseling nog prima. Nadat ik op het knipperende icoontje
had gedrukt deed mijn Imac weer normaal. Ik heb de naslag van " Imac voor
Dummies " nagelezen, waarbij er eigenlijk alleen maar instond dat als er
eventueel harddiskproblemen waren, maar er is geen harddisk probleem
gededecteerd. Dus ik mag verwachten dat dit niet meer gebeurd. Maar ik vond
het toch uitermate vreemd dat dit gebeurd juist na de eeuwwisseling. Is het
mogelijk dat er meerdere mensen van dit soort problemen hebben ondervonden?
[Afzender: J. Lantinga | Saturday, January 01, 2000 9:28 PM]

DATUM TROPENZORG 20100 - Ook op de website van de Tropenzorg meent men dat
99 gevolgd wordt door 100. Zoals op andere sites het jaartal 19100 werd
aangegeven is men hier wel gedeeltelijk op het spoor van dit probleem
geweest, echter dateert men nu hun persoonlijk gezondheids advvies als
volgt: Almere, 1 januari 20100. [Afzender: Robert | Saturday, January 01,
2000 8:29 PM]

ABN EUROPAS ONGELDIG BIJ NS AUTOMAAT - Bij WoningNet staat de datum bij
'resultaten' bij 'eigen gegevens' op 30 december 1899. [Afzender: Suzanne
Hakkenberg | Saturday, January 01, 2000 7:36 PM]

ABN EUROPAS ONGELDIG BIJ NS AUTOMAAT - Na een fijn nachtje stappen in
Amsterdam tracht ik op 01-01-2000 om 05.00 uur plaatselijke tijd een
treinkaartje te kopen bij de NS automaat op Amsterdam CS met ABNAMRO
europas. Melding: pinpas ongeldig, betaal anders. Dit tot twee maal. Daarna
met een ING Bank Europas betaald wat wel direct werkte. De ABNAMRO pas deed
het 12 uur later wel weer. [Afzender: Peter Quarré | Saturday, January 01,
2000 7:36 PM]

PROBLEMEN HOTMAIL - Hotmail heeft 2000 problemen! Probeer maar eens in te
loggen. [Afzender: xxx | Saturday, January 01, 2000 7:22 PM]

PROBLEMEN HOTMAIL - Hotmail heeft 2000 problemen! Probeer maar eens in te
loggen. [Afzender: xxx | Saturday, January 01, 2000 7:22 PM]

LYCOS IN HET JAAR 1000 - Na registratie (op 1 januari) van een website bij
search-engine Lycos (www.lycos.nl), krijg je een resultaatscherm te zien
dat registratie succesvol is met datum "1 jan 100" (i.p.v. 1 jan 00 of 1
jan 2000). [Afzender: Walter van der Heiden | Saturday, January 01, 2000
7:17 PM]

DATUMPROBLEEM FTP-PROGRAMMA WS-FTP - Het programma WS-FTP95 waarmee ik
html-bestanden upload naar de server geeft 10000101 als datum (1 januari
2000). 31 december was nog 991231. [Afzender: Hans Elings | Saturday,
January 01, 2000 7:14 PM]

GEEN WATER IN GORREDIJK - Van 12 tot 1 deed het water het niet in Gorredijk
en Terband (vlak bij Heerenveen). [Afzender: xxx | Saturday, January 01,
2000 7:12 PM]

DATUM TELES POWERPACK OP 19100 - Powerpack 5.0i van Teles geeft in de log
file de datum als 01-01-19100 aan. [Afzender: Paul de Jong | Saturday,
January 01, 2000 6:57 PM]

CD-LADE SLUIT NIET MEER - Mijn HP8100 cd brandertje sluit de lade niet
meer. Je kan hem via de knop wel naar buiten halen maar naar binnen gaat
niet meer. Gisteren ging het nog gewoon maar vandaag blijft hij open staan.
[Afzender: M. van Bergen | Saturday, January 01, 2000 6:24 PM]

DIGISAT IN DE WAR - Na het starten van het programma Digisat 6.6 bleek de
datum 6 juni 2005 te zijn. Na afsluiten bleek de datum van de 386 4 januari
1980 te zijn. Na ingave nieuwe datum werkte alles weer correct. [Afzender:
A.H.Burema | Saturday, January 01, 2000 5:44 PM]

DATUM NETSCAPE OP HOL - Netscape vindt dat het 19100 is: 'Zaterdag - 1
Januari 19100.' [Afzender: Gert Jan Bouman | Saturday, January 01, 2000
5:36 PM]

BACKUP PROGRAMMA OP HOL - Backup programma Ditto Tools voert nu elke 5
minuten de gemiste geplande backup van vrijdagavond (31 dec)uit. [Afzender:
Gert Jan Bouman | Saturday, January 01, 2000 5:20 PM]

FOUTMELDING BIJ OPSTARTEN COMPUTER - Windows 98 SE :fout in windows/systeem
'timedate.cpl'. [Afzender: Mareems | Saturday, January 01, 2000 5:09 PM]

THERMOSTAAT NIET MEER INSTELBAAR - De thermostaat van de verwarming geeft
geen tijd meer weer en kan je niet meer instellen. [Afzender: Michel de
Jong | Saturday, January 01, 2000 4:43 PM]

FOUTMELDING BIJ OPSTARTEN COMPUTER - Tijdens de opstart van de PC op
01-01-2000 verscheen de melding dat de CMOS was gewijzigd... Ik krijg nu de
keus om dit te accepteren, te negeren of tijdelijk te negeren. Iemand een
idee wat ik moet doen? [Afzender: : Jurrien Dekter | Saturday, January 01,
2000 4:19 PM]

FOUTE DATUMAANDUIDING - Nog een grappige datumaanduiding: op
www.dailyf1news.com staat dat het vandaag "Saturday, January 1, 192000" is.
[Afzender: : Bazyx | Saturday, January 01, 2000 4:13 PM]

MESSAGE WATCH GEEFT DATUM NIET GOED WEER - Bij mijn message watch (Euro
uitvoering) is de jaaraanduiding weggevallen. Stond er gisteren nog
31-12-99, nu vandaag staat er 1-01- 0. Ha wat een klote horloge! [Afzender:
: Edward Schrijvers | Saturday, January 01, 2000 1:51 PM]

VIDEORECORDER GEEFT DE GEEST - Mijn video weigerde alleen alle medewerking
zodat ik dus geen programma's meer voor kan progammeren welk jaartal ik ook
instel of 71 72 73 of 00. Niks werkt meer, dus om iets op te nemen moet ik
dit dus met de hand doen. Kosten: nieuwe videorecorder die wel millenium
proof is gemaakt want deze was net 1,5 jaar oud. [Afzender: : Erwin |
Saturday, January 01, 2000 1:50 PM]

GEEN TV IN LEIDEN - Of het iets met de millenniumwisseling te maken had,
weet ik niet, maar wij hadden in de eerste nacht van de nieuwe eeuw geen
tv-ontvangst in Leiden. Rond half een op 1 januari was er weer beeld.
[Afzender: : J. A. van Ruler | Saturday, January 01, 2000 12:42 PM]

WASMACHINE WAST NIET - Mijn Bouwknecht wasautomaat doet het nu plotseling
niet meer [Afzender: Keijser | Saturday, January 01, 2000 11:44 AM]

BESTELLING UIT HET BAKKERSHOOFD - Bij bakkerij Schoonderwoerd was de
millennium bug al donderdags avond,alle bestellingen waren al ingegeven
voor vrijdag , maar bij het ingeven van bestellingen voor een bedrijf ,wat
3 januari geleverd moest worden ,was het jaar vast op 2000 gezet , dat
lukte goed maar toen het weer terug gedraaid moest worden: ojee wat een
pech! Dat ging op de een of andere manier niet meer. Alles is met de hand
en het eigen brein geschreven , en later weer opnieuw ingegeven.Daardoor
waren we twee uur later op schema. [Afzender: Steur | Saturday, January 01,
2000 1:40 AM]

GEEN KABEL IN BLIJHAM - De kabeldiensten van Castel zijn uitgevallen in
Blijham. [Afzender: Wim Mulder | Saturday, January 01, 2000 1:34 AM]

GEEN WATER - Geen water van 23.30 tot 01.45 in Z.O. Friesland. [Afzender:
Wim | Saturday, January 01, 2000 1:23 AM]

APK KEURING IN 1900 - Ik kreeg van mijn autolease bedrijf (ALN) een verzoek
om mijn auto voor een APK keuring aan te bieden bij de dealer en dat moest
gebeuren "voor 10 januari 1900 [Afzender: Henk Korver | Saturday, January
01, 2000 12:19 AM]

OUTLOOK PRINT 1900 - Gisteren is bij mijn oom zijn outlook express 5.0
(office 2000)bij het printen van een agenda overzicht wordt de datum 1
januari 2000 uitgeprint als 1 januari 1900 maar het 'view overzicht' geeft
1 januari 2000 aan. [Afzender: Danny Suijkerbuijk | Friday, December 31,
1999 10:31 PM]

CHIP IN HOOFD - Mijn tante heeft een chip in haar hoofd. Die chip houdt
haar bij de tijd. Nou ben ik bang dat die chip een milenniumprobleem heeft.
Als het jaartal in haar hoofd nou terug springt naar 1900 ben ik ben bang
dat zij dingen gaat doen die wij onaangenaam vinden. Wie kan dit probleem
uit de wereld helpen zonder mijn tante uit de wereld te helpen? [Afzender:
Tom van de Bos | Friday, December 31, 1999 8:16 PM]

NIETS WERKT MEER - Het is bijna zo ver! Nog een paar uur voor het nieuwe
millennium en de eerste problemen doen zich al voor bij ons op de zaak. ER
WERKT ECHT NIETS MEER !!!! Of liever gezegd, niemand. [Afzender: Chris Wood
| Friday, December 31, 1999 6:51 PM]

BELASTINGDIENST IN DE WAT MET DATUM - Op 30-12 een bericht van de
belastingdienst gedateerd 03-01-2000. Of je voor 31-12 even geld wil
overmaken. [Afzender: Bloemetje | Friday, December 31, 1999 5:04 PM]

COMPUTERSYSTEEM PARKEERBEHEER PLAT - Het computersysteem van de dienst
Stadstoezicht (parkeerbeheer)ligt anders wel mooi plat, vergunningen worden
met de hand geschreven..... [Afzender: Baart | Friday, December 31, 1999
5:03 PM]

DATUM NAAR 19100 - De weersvoorspelling voor Europa van France Meteo toont
de datum '19100' ipv '2000'. Bekijk het plaatje. [Afzender: Bernardine
Walrecht | Friday, December 31, 1999 5:03 PM]

ZWITSERSE KLOK MIST MILLENNIUM - Zwitserse precisie? Dacht het niet! Gezien
op tweakers.net: 1999 -> 19100! Hahaha! [Afzender: Vincent Vega | Fri, 31
Dec 1999 16:19 +0100]

PERSLUCHTINSTALLATIES OP HOL - Alle persluchtinstallaties op het
laboratorium gaan op eigen houtje aan en uit. Waarschijnlijke oorzaak: een
oude AS400-server die "vergeten" is bij de Y2K-controle. Gevolg: Al sinds
vanochtend zijn alle handelingen waarbij perslucht gebruikt word op
"Down"gezet. Grootste probleem: door de ontstane nutteloze uren (pauze)is
de koffieautomaat rap bezig leeg te raken... GRRRRRRRRR! [Afzender: Silke
Janssen | Fri, 31 Dec 1999 09:54 +0100]

DATUMAANDUIDING EMAIL ONTBREEKT- Netscape 4.7 geeft vanaf 25 december de
datum van de ontvangen E-mails niet meer weer, alleen de tijd en de dag
waarop het bericht ontvangen is. [Afzender: Marc Tulleners | Fri, 31 Dec
1999 15:21 +0100]

DAVI ADRES IN DE WAR - Davi Adres versie 8 geeft alvast alle speciale dagen
voor het hele jaar! Normaal word ik 10 dagen voor een speciale dag
gewaarschuwd. [Afzender: Frans Houwer | Fri, 31 Dec 1999 14:44 +0100]

WEBSITE MILLENNIUM PLATFORM UIT DE LUCHT - Op 31 December is de site van
het Millennium Platform al uit de lucht. Last van een vroegtijdige
millenniumbug? [Afzender: Patrick | Fri, 31 Dec 1999 11:04 +0100]

TELEFONISCH ONBEREIKBAAR SINDS 10.00 UUR - Betreft
KPN-Telecom.QuattrofoxII: deze is sinds 10.00 uur vanochtend waarschijnlijk
er de oorzaak van dat wij niet gebeld kunnen worden. Het is begonnen met
verkeerd verbonden inkomende gesprekken. Daarna zijn wij onbereikbaar
geworden: in gesprek toon. Ook uitgaand gaat niet meer: in gesprek. Wat wel
nog werkt is deze ISDN lijn. [Afzender: Fred Fontijn | Fri, 31 Dec 1999
12:28 +0100]

DATUM MAILVERZENDING ONJUIST - Mail die ik heb verzonden op 30-12-1999
staat in het Sent items-overzicht als verstuurd op 29-1-2000. Ik gebruik
Internet Explorer. [Afzender: Niels van Wijk | Fri, 31 Dec 1999 12:04 +0100]

DATUM PLOTSELING OP 1 MAART 2001 - Millennium-bug? Op 30 en 31 december
1999 gingen in ons bedrijf PC's vreemd doen: plotseling stond de datum op 1
maart 2001. Wij hebben nog W95. Oud grapje van Gates? [Afzender: Frank
Bleeker | Fri, 31 Dec 1999 12:04 +0100]

PINAUTOMATEN WEIGEREN DIENST - Volgens mij doen de pin automaten in
Engeland het niet sinds vandaag. Voor de valuta datum gaat het systeem
aldaar vier dagen vooruit rekenen, en dat schijnt fout te gaan. Of is dit
maar een gerucht...? [Afzender: Sam | Date: Fri, 31 Dec 1999 02:40 +0100]

PROBLEEM MET CREDITCARDS GEEN GERUCHT - Het probleem in Engeland is geen
gerucht. Het gaat om creditcard transacties. Op bepaalde (nieuw
geinstalleerde apparatuur) gaat het inderdaad door het vier dagen vooruit
rekenen fout. Er was sprake van zeer hoge schade voor winkeliers en lange
wachttijden voor klanten omdat alles telefonisch gecheckt moest worden.
Tevens waren er winkeliers die de 'ouderwetse' handmatige bonnen met
ponssysteem weer in gebruiknamen. Gister 30 december was hier uitgebreid
over te lezen op CNN.COM, nu kan ik helaas nergens de link meer vinden,
wellicht toch een gerucht? [Afzender: Jaap Wieringa | Fri, 31 Dec 1999
10:47 +0100]

GEEN AFSCHRIFTEN MEER VAN BANK - De Rabobank wist ineens vanaf 8 december
al !! mijn huisadresnummer niet meer. Ik heb geen afschrift meer gekregen,
ja per ongeluk 1 stuk(s) daarom kwam ik tot deze conclusie. Bank gebeld.
Bank begrijpt er niets van. Zij zullen dit uitzoeken. [Afzender: Martin A.
de Groot | Fri, 31 Dec 1999 02:22 +0100]

SPREADSHEET LOTUS 123 GEEFT STERRETJES - De Lotus123 spreadsheet kan niet
verder gaan dan 31 december 1999. Elke datum verder geeft een getal en geen
datum meer. Rekenen met de datum geeft een rijtje sterretjes in het display
van mijn Palmtop HP 200 LX. [Afzender: E.J. Mantel | Fri, 31 Dec 1999 09:47
+0100]

VUURWERK TOTAAL UITVERKOCHT - Volgens mij is het grootste
millenniumprobleem dat er geen vuurwerk meer te krijgen is. Tot mijn
verbazing zijn haast alle verkooppunten uitverkocht. Mensen die vooraf geen
bestelling hebben gedaan hebben waarschijnlijk gewoon pech ! Je bent een
rund al je met vuurwerk stund maar je bent dus ook een rund als je het on
voorhand niet besteld! [Afzender: Marcel | Fri, 31 Dec 1999 09:54 +0100]

--
* Verspreid via nettime-nl. Commercieel gebruik niet toegestaan zonder